Teatre

'El que és nostre' portarà a l’escenari de la Llotja la problemàtica dels temporers

L’obra, dirigida pel dramaturg puigverdí Albert Baldomà i Batlle, qüestiona la capacitat d'acollida de la societat catalana

'El que és nostre' portarà a l’escenari de la Llotja la problemàtica dels temporers'El que és nostre' portarà a l’escenari de la Llotja la problemàtica dels temporers
14 de setembre 2024
Teatre de La Llotja.   Lleida 
18 euros
Comprar entrades

El dramaturg i director Albert Baldomà i Batlle, natural de Puigverd de Lleida, estrenarà la seva primera peça de gran format el dissabte 14 de setembre a les 20 hores al Teatre de la Llotja. Es tracta d’El que és nostre, una obra en forma de tragèdia estètica que barreja llenguatges escènics, idiomes, realitats i ficcions, intèrprets professionals i temporers de diferents països que en algun moment han treballat a la recollida de la fruita a les terres de Lleida. Amb un discurs directe, cru i agressiu, El que és nostre pretén parlar de la capacitat d’acollida de la societat catalana i revisar la problemàtica dels temporers situant-la en una equació poètica que barreja referents culturals catalans, africans i europeus amb l’objectiu de traslladar als espectadors preguntes sòlides sobre el xoc cultural entre immigrants i nadius. ‘’Fa anys que la cultura migrant també és la nostra pròpia. Fa anys que Catalunya està conformada per molts més idiomes que el català o l’espanyol”, afirma Baldomà.
 
Així doncs, la part social de l’obra es basa en dur a escena a temporers de veritat, dos dels quals romanesos, una de les nacionalitats que més conviu amb la societat lleidatana, i cinc provinents de l’Àfrica, en tractar-se del col·lectiu principal a casa nostra. En aquest sentit, la metodologia a l’hora de treballar amb els intèrprets resulta participativa, posant-los en contacte amb les màximes de la cultura catalana per tal que es puguin emmirallar amb els seus propis referents, i és que el seu director, Albert Baldomà, vol confrontar el nostre punt de vista sobre la realitat amb el seu punt de vista sobre la nostra realitat. “Les persones que, com jo, hem anat a països estrangers a treballar hem sentit en les nostres carns el racisme/classisme que es genera per culpa del lloc d'origen i la imatge que en té el lloc de destí.
 
Graduat en direcció teatral a la Bath Spa University (Anglaterra) i en Gestió i Polítiques Culturals per la Universitat de Barcelona, Albert Baldomà està especialitzat en direcció i dramatúrgia, tal com ho demostra el seu currículum, que compta amb les estrenes de Peça per a un tros (2016), antígona (o les enfants terribles) (2017), La inesperada Virtut de Mirar (2018) o Tonta (2018). Segons Baldomà, però, El que és nostre esdevé la primera vegada que presenta una peça amb el llenguatge que el representa: ‘’El gran format és inaccessible per la gent que ve del no-res com jo. És molt difícil que hi hagi confiança en una persona que comença de zero, i menys en projectes que, per estil, son de gran envergadura. És una lluita constant i de fons. Ho hem lluitat molt, però per primera vegada puc dir el que vull de la forma que m’agrada fer-ho”. Després d’assistir artistes de la talla de Vero Cendoya, Íntims Produccions, Lucia del Greco o Carla Simón, amb qui va dur a terme els càstings d’Alcarràs, ara Baldomà presenta la seva visió com artista d’un problemàtica social, “sense condescendència ni paternalismes”, tal com remarca el puigverdí, que demostra no tenir pèls a la llengua a l’hora de definir el tarannà de la seva primera gran obra: El que és nostre és un acte de defensa contra el feixisme català. Contra mi mateix, a vegades. Contra la catalanitat i el nacionalisme que represento”.
 

Entrades a la venda per a una història d’amor universal entre dues cultures
 
El text dramatúrgic d’El que és nostre es basa en una història d'amor universal entre dues cultures: un collidor senegalès i la filla d'un pagès català. Parlem del xoc definitiu de les cultures i del plantejament vital mitjançant una obra total sobre la cultura i la moral catalana envers els problemes que es va trobant en la seva supervivència identitària. Així mateix, la història es desenvoluparà en un espai escènic que s'inspira en un camp de pomeres de la demarcació de Lleida. D’altra banda, la peça barreja teatre de text, moviment i música en directe.

 

 


Destacats

Exposició "Perfeccions imperfectes"

Activitats familiars ...

Exposició "Perfeccions imperfectes"

Seu d'Urgell, la

Perifèria Cultural

Activitats familiars ...

Perifèria Cultural

Lleida

Teatre 'La ratonera' d'Agatha Christie

Teatre

Teatre 'La ratonera' d'Agatha Christie

Lleida